måndag 1 augusti 2011

Våra SSM dagar :)

Så var SSM 2011 över, det har varit de roligaste
dagarna på länge, och jag har så mycket 
jag vill skriva om, så det bara går runt i huvudet, 
och knappt inte vet var jag ska börja, 
men jag börjar från början :)))
Den som är nyfiken på utställningsresultatet kan hitta det 
på Wildas sida under utställningar.
Hon fick jättefint omdöme :))

Vi checkade in på strandhotellet runt middagstid, 
det var iaf, något bättre än förväntat. 
Vi slängde snabbt in alla grejjor och sen gick vi de 2 km, ner till SSM platsen,
och så märkligt, för de allra första vi möter,
är våra uppfödare Henriette och Glenn,  från Team Marlboro.
Så roligt att träffa dem igen!
Eller sjovt som man säger på danska :)

Ja, de kunde ju också snabbt konstatera att hon 
liknar en korsning mellan kinesisk nakenschäfer och en älg :))

Så var ju frågan, ska vi visa henne eller ej..
Men efter mycket om och men, så tänkte vi som så,
att hon är ju bara valp, hur det går spelar mindre roll, det är lång väg till vuxen hund.
Dessutom en ovärderlig erfarenhet,
för både Wilda och mig..

Så det blev bestämt att vi skulle ställa ut henne.
Vet inte riktigt vad jag kände då...
Jag hade nog ställt in mig mentalt
på att vi inte skulle ställa ut henne, så pulsen blev riktigt hög :)))

Fredag morgon, utställningsdagen för valpar.
Knappt sovit något alls på natten och Wilda upptäckte
hur skönt det kan vara, att få sova med husse och matte :)
Varmt blev det, kan jag säga!
Trodde inte det var sant, när mobilen ringde klockan 05.30 *puh*
Ett jäkla oväder hade det varit hela natten
med en kraftig blåst, så det tjöt runt knutarna...
Dessutom så regnade det som spön i backen :( 
Wilda ville knappt gå ut på morgonen och det "stora" hoppade hon över :(

Vi var på plats kl 08.00 då det var vaccinationskontroll,
(tack och lov hade vädret blivit riktigt bra)
kl 09.00 skulle utställningen börja.
Sen började jag styla Wildas päls efter alla konstens regler. 
Fy så nervös jag var :)
När vi kom ner til utställningsplatsen, så visade det sig, 
att det först var enskild bedömning, detta tog flera timmar.
Wilda började bli riktigt trött av alla nya intryck,
och av att hålla koll på alla dessa hundar.
Dessutom hade hon inte gjort det "stora" på hela dagen.

Så jag och Peter turades om att rasta henne 
(hela tiden med stress, för att nu ska vi nog snart in)
men NEJ, hon skulle varken kissa eller bajsa *skrattar*

När klockan var 12.00 så deklarerar de i högtalarna
att nu var det lunchuppehåll 1 tim.
Fy så sur jag blev :/ 
där satt vi med en liten Wilda som var så trött, så trött..
Ögonen gick i kors och hon somnade i vattenskålen ♥

Och vi hade för långt till bilen, så det var inte tal om
att vi skulle "hinna" sätta in henne i den...
Ok, en timme går fort tänkte jag..
När timmen var slut så hör jag ur högtalarna att NU
kl 13.00 så börjar invigningen av utställningen, och därefter
skulle avelsklasser och uppfödargrupperna in...
Jag trodde knappt mina öron :(((
Men det går väl fort då tänkte jag!!!!
Wilda blev tröttare och tröttare....
Tyckte så synd om henne..till sist så somnade hon...djupt!!!

Runt 14.30 skulle vi plötsligt in....Ghaaaaa, nu..?? Nu..?? :)

Jag försöker väcka Wilda...ingen respons!!
Jag kallar igen......ingen reaktion...
Jag ruskar henne....ingen reaktion!!
Jag ruskar henne igen, ordentligt denna gång!!
Och då först tittar hon upp och ingen tid att morna sig...
In i ringen och att vara snygg då...hur lätt är det..??

Men det gick ändå så himla bra och hon uppförde sig exemplariskt.
Och domaren flyttade upp henne vid några tillfällen.
då stannade mitt hjärta för en stund *skrattar*

Även om jag visste att det inte skulle bli någon placering
så var det riktigt nervöst iaf :))
Det var riktigt skönt när det var över! 
Stort TACK till Team Marlboros handler
Cecilia "Cilla"
Hon var verkligen jätteduktig!!
Och jag är tacksam för att vädergudarna var med mig,
inget regn och mulet...Perfekt!

En sak har jag lärt mig iaf, 
och det är att lusläsa tidsschemat *fniss*

 Vi lämnade utställningsplatsen direkt efter
prisutdelningen och då först fick 
Wilda ro att göra sina behov. och jag kunde andas ut! :)
De andra dagarna gick vi runt och tittade, försökte lära oss så mycket möjligt.
Shoppade en hel del...
Nytt fint rostfritt halsband, ett utställning halsband,
en fin och hållbar kampboll och
en pärm att ha all viktiga papper i, massor av tuggben mm mm :)

På kvällarna umgicks vi med våra våra goda vänner 
som verkligen kan schäfervärlden..
Ulla och Lasse..Ulla och Preben också deras vänner
från Danmark, Christian och Iris.
Jättetrevligt!!
Det har blivit mkt hundsnack och jag har lärt mig mycket nytt.

Christians hund Wildmarkens Brutalis är en stor snygg maffig hane
och dessutom en halvbror till Wilda :))
Wilda ville inte först vara i närheten av honom 
och hon kastade sig på rygg för att visa hur liten hon är ♥
Men till sist gick det riktigt bra :)

Som sagt en lärorik helg som varit supertrevlig!!
WOW, nu är man riktigt taggad för ytterligare träning!!!

Carpe Diem















7 kommentarer:

Living Soul sa...

Kan ju inte annat än att sitta här och le medan jag läser allt som hänt och din glädje smittar ju... ;)) Så jag är glad för din skull och för Peters men tyckte lite synd om den lilla stjärnan.Ingen ro för toa o sen väckas ur sin sömn...Men säkert når hon stjärnorna en dag. Tillsammans med dig. *kram*

Wilda Och Marie sa...

Tack kära systra mi...Kan berätta att jag var riktigt orolig för det där..men alla tog det med ro..jajja då gör hon väl det i ringen...Hmm hade inte jag tyckt om :)
Men jag vet de gånger det går segt på plan, då vet jag att hon är nödig, hon mår inte alls bra då :))

Henrik Olsson sa...

SSM var något som jag borde åkt på - men i stället åkte vi på en liten minisemester :P

Henrik Olsson sa...

Sv: Ja, fast nästa år är jag inte hemma vid den tiden heller :P

Henrik Olsson sa...

Sv: Ja, jag får kanske göra det :P

bätthan sa...

Inget är som väntans tider ;)
Matte nervös och stackars Wilda som inte kom till ro med varken det ena eller andra förrens allt var över :)
Lycka till i fortsättningen, tror hon kommer gå långt i utställningsvärlden :)
Kramar till matte, puss på nosen till Wilda ♥ ♥

Wilda Och Marie sa...

Tack Bätthan...Ja vi får se hur långt vi kommer...Trodde aldrig jag skulle tycka att det var så roligt :)är ju mer en bruksmänniska :)