fredag 5 augusti 2011

Hur tänker våra djursjukhus..??

Nyss hemkommen efter ett akutbesök
på djursjukhuset i Hbg med Mio...
För ett par dagar sen så fick han en minimal svullnad
(som ett myggbett) i hö ljumske,
den har till idag växt till ca 3 cm i diam. svullnaden
går även in en bra bit i kroppen.
Det vätskar sig och Mio är ju på det hela tiden, så det är svårt att få det att läka.
Han hade också ganska ont imorse så det var bara att åka iväg...
Självklart vill man göra allt för sin hund!

Men det jag reagerade på är, var kommer deras prisättning ifrån..??
* Akut konsulation 768,00 kr
*Laboratorie prov 393,05 kr
*Laboratorie prov 394,70 kr
* 1 st Jouravgift    172,00 kr
Totalt inkl moms 2280,00 kr
- Agria 901,00 kr
Den totala omvårdnadstiden tog max 10 min.
 
Tänker varje dag på min förra Schäfer Ozzy 
och han har för alltid,sin plats i mitt hjärta.
 
Hans sista "friska" dag var en måndag, och jag säger:
- Så pigg som han är, så har vi honom i minst 5 åt till..
Nästa dag på tisdagen blev han akut sjuk i testilelomvridning, 
det blev det såklart en omedelbar op.
Under op upptäckte de, att han även hade förstorade lymfkörtlar 
och en förstorad mjälte,
de ringde och frågade om vi skulle kolla upp det, 
såklart vill man veta :/ 
Och det värsta befarades...Mjält-lymfom!!
Kostnad : 17000:-
Vi tog hem honom på torsdagen men på fredagen
blev han akut sämre och han kunde inte gå och 
hela hö bakbenet var uppsvullet.
 
När vi kom in till veterinären, så kom frågan man inte vill ha.
Behandling eller ej..??
Behandling kräver att han stannar ett dygn.
Jag grät och ville göra allt för min älskade hund,
 
Men visste ju också att det var på lånad tid.
  Och att vi kommer spränga försäkringstaket..
Så vi förhandlade...max 3000:-
Och javisst det kunde hon gå med på!!!
Detta var jag ju oerhört tacksam för,
eftersom vi redan var uppe i ofantliga summor...

Men tänker ändå.....Hur..?? Hur kan man 
i vissa fall förhandla..??
Men vi köpte tid...ca 7,5 vecka och det var 
det värt....då, men jag vet inte om jag skulle göra om det.

Nu till något roligare...
Så fort regnet dragit förbi ska jag och Wilda bege oss ut
på ett lydnadspass..vet inte vad som har hänt, men wow vad det går bra just nu!
Så det gäller att ta tillvara på de bra perioderna :))

 
♥ Ta väl hand om Er och era Hundar ♥

Carpe Diem






6 kommentarer:

Henrik Olsson sa...

Det där är det värsta när man måste göra sådana val! :/

Living Soul sa...

Ja, det är sorgligt att det ska vara så dyrt att få den vård som ens vän behöver.Så borde det väl inte vara. Läser om Ozzy och tänker på hur lycklig han var med er.Hoppas Mio mår bättre? *kram*

Wilda Och Marie sa...

Nya hemska val hoppas jag ligger långt fram i framtiden..

Lillith..Ja men det är inte bara det att det kostar..utan alla dessa summor xxx,05 xxx, 25 och jouravg när det inte är ngn jour :/ det är väl mest det som jag reagerar på.

Henrik Olsson sa...

Sv: Ja, jag har en "springer" så att jag kan cykla med vovvarna :)

Jeanette sa...

Hua! Det är aldrig rolgt när våra små blir sjuka eller råkar illa ut, idag ringde jag Bagarmossen och deras akutmottagning. Men de kunde inte svara och bad mig återkomma... Fint.

Som tur var så fick jag tag i min egen veterinär som vi alltid har på jobbet, skönt att man har såna människor runt sig när det krisar :S

Kram

Wilda Och Marie sa...

Jeanette...Så förbannad man blir om man inte får hjälp, nu, när man som bäst behöver det,Efter att vi förlorade Ozzy, så är det minsta lilla en mardröm,Men lille Skutts sår ser riktigt fint ut..Så jag tror och hoppas att det inte är något allvarligt.

Kramar tillbaka ♥